• NALEJVÁRNA
  • NALEJVÁRNA
  • Federico García Lorca: Krvavá Svatba

    García Lorca, španělský básník a dramatik, spoluzakladatel moderního španělského divadla, napsal svou nejznámější hru Krvavá svatba v roce 1933. Ve které ze světových metropolí byla Bodas de Sangre vůbec poprvé uvedena, kde pro ni Lorca našel námět, proč vlastně tíhne k ženským postavám a tragicky nenaplněným osudům a v čem tkví Lorcova autorská jedinečnost? To a mnoho dalšího odkrývá hispanistka, romanistka a překladatelka, doktorka Anežka Charvátová. Tavnou pistolí loutky slepil a krvavou tragédii na humor proměnil Akram Georgi.

    Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války

    Nedokončený čtyřdílný román Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války, vydaný mezi lety 1921 - 1923, je nejpřekládanějším českým beletristickým dílem. Jak román vznikal, co z něj lze vyčíst o samotném Haškovi a jak rozumí Švejkovi Němci vysvětlují doktor Eduard Burget z Ústavu pro českou literaturu AV ČR a dramaturgyně Jana Slouková z Městských divadel pražských. Z prvního dílu Haškova díla čte a scénografii divadelního abstraktu připravil Akram Georgi.

    Božena Němcová: Babička

    Román Babička, nejznámější dílo Boženy Němcové, byl vydán ve čtyřech sešitech roku 1855. Proč má smysl číst stěžejní román české literatury a čím je aktuální přibližují pro NALEJVÁRNU docentka Libuše Heczková z Ústavu české literatury a komparatistiky FF UK a dramaturgyně a ředitelka Divadla X10 Lenka Havlíková. Odlehčený loutkový abstrakt připravila Kateřina Císařová.

    Samuel Beckett: Čekání na Godota

    Čekání na Godota, tragikomedii o dvou dějstvích, napsal irský dramatik a prozaik Samuel Beckett překvapivě ve francouzštině. Dokončil ji na začátku roku 1949, knižně ji vydal roku 1952, na jevišti byla prvně uvedena o rok později. Co se děje, když se nic neděje, kdo je Godot a proč hře víc rozuměli tehdejší trestanci ze San Quentin než běžné publikum? Odpovědi nabízí profesor Ondřej Pilný, ředitel Ústavu anglofonních literatur a kultur a vedoucí Kabinetu irských studií FF UK. Ponožkovo-loutkový abstrakt stvořila Kateřina Císařová.

    Václav Havel: Zahradní slavnost

    Druhou divadelní hru dramatika Václava Havla, absurdní drama Zahradní slavnost, uvedlo v roce 1963 pražské Divadlo Na zábradlí, kde byl autor zaměstnán jako kulisák. Jak tato inscenace ovlivnila kariéru tehdy mladého dramatika, co je základním tématem Havlových her a kam se poděla osobnost Hugo Pludka se dozvíte z úst doktorky Lenky Jungmannové z Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Nápaditou papundeklovou scénografii a loutky poslepoval, čelistmi mistrně pohybuje, řečové vady paroduje a telegramy z úst souká Akram Georgi.

    Karel Čapek: Věc Makropulos

    Divadelní hra Věc Makropulos spisovatele a dramatika Karla Čapka byla poprvé uvedena 21. listopadu 1922 v Městském divadle na Vinohradech v Praze. O Čapkovi jako světovém autorovi, o jeho profesní všestrannosti, o dilematu otázky věčného života i o nesmlouvavosti soudobých kritiků hovoří literární a divadelní vědec profesor Pavel Janoušek. Typickou papundeklovou scénografii vytvořil a královnu Nefertiti s prvorepublikovou smetánkou dohromady svedl Jiří Kniha.

    Sofokles: Oidipús král

    Sofoklovo virtuózně zkonstruované drama z druhé poloviny 5. století před naším letopočtem zachycuje tragický osud Oidipa, hrdiny a thébského krále, který se stůj co stůj snaží nenaplnit temnou věštbu. Společně s doktorkou Alenou Sarkissian z katedry divadelní vědy FFUK a Kabinetu pro klasická studia Filosofického ústavu AV ČR si můžete zapolemizovat nad rolí osudu v lidském konání, nad potřebou hledat pravdu za každou cenu a nad uměním přijmout následky vlastních činů. Typickou papundeklovou scénografii vytvořil a antickými artefakty i pekáčem buchet bravurně vládne Jiří Kniha.

    Johan Wolfgang Goethe: Faust, 1. díl

    První část Fausta, dvoudílného dramatu ve verších německého spisovatele, básníka, dramatika a politika Johana Wolfganga Goetha, vyšla roku 1808. Námětem hry je německá legenda z 16. století. Jak dlouho Goethe na obou dílech dramatu nakonec pracoval, kde se vzalo, a co že ve skutečnosti je ono příslovečné jádro pudla? Odpovědi naleznete ve výkladu doktora Štěpána Zbytovského z Ústavu germánských studií FF UK. Atmosférickou loutkovou zkratku stvořil, epicky rozehrál a odvyprávěl Akram Georgi.

    Ernest Hemingway: Stařec a moře

    Za novelu Stařec a moře, vydanou v roce 1952, získal Ernest Hemingway Pulitzerovu cenu za beletrii (1953) a Nobelovu cena za literaturu (1954). Režisérka Divadla Viola Lída Engelová a amerikanistka Františka Schormová nabízejí vhled do příběhu o starém rybáři a jeho životním úlovku. Odlehčený loutkový abstrakt spáchala Kateřina Císařová.

    Friedrich Schiller: Loupežníci

    První hra německého spisovatele, básníka, dramatika, estetika a historika Friedricha Schillera Loupežníci z roku 1781 se stala stěžejním dílem preromantického hnutí Bouře a vzdoru. Čím se Loupežníci vzpírají pořádkům klasicistního dramatu, jak v době francouzské revoluce vzdoruje idealismus racionalismu a jaké velké nadčasové téma v sobě Loupežníci nesou? Na to odpoví doktor Štěpán Zbytovský z Ústavu germánských studií FF UK. Typickou papundeklovou scénografii vytvořil a igráčkem, vepřem, řepkou, kalašnikovem i kečupem bravurně vládne Jiří Kniha.

    Johan Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera

    Příběh nenaplněné lásky mladého malíře Werthera k dívce Lottě je románem psaným v dopisech. Mladý Goethe jej sepsal roku 1774 po tom, co strávil léto ve společnosti jisté Charlotte Buff a jejího snoubence. Doktor Štěpán Zbytovský z Ústavu germánských studií FF UK objasňuje, jak román ovlivnil tehdejší módu, jak jméno Werther předznamenává osamělost hlavního hrdiny a jaké události vedly autora román po několika letech přepracovat. Typickou papundeklovou scénografii vytvořil a mořským koníkem bravurně vládne Jiří Kniha.